Spørgsmål og svar

Spørgsmål og svar

Hvad får jeg for pengene?

Kvalitet koster. Men det er alle pengene værd.

  • God kvalitet koster og afspejler omkostningerne ved at anvende de bedste materialer. Betragt kvalitet som en investering. Glæden ved velvære og god søvn vil vare meget længere end glæden ved at have “sparet” penge på et dårligt produkt. Det er den simple grund til, at du aldrig finder store rabatter på vores produkter.

Er der garanti for, at dynen er den helt rigtige for mig?

Ja, det kan man godt sige.

  • Vi har mulighed for at efterfylde din nye dyne, og i mange tilfælde er det også muligt at tage fyld ud af dynen. Vi justerer på din dyne inden for de første 30 dage, indtil den passer dig. Du skal selvfølgelig forvente, at vejr og klima skifter, og at det kan være nødvendigt at skifte mellem flere dyner afhængigt af årstiden.

Kan jeg sikre mig, at dynen og/eller puden er i orden, når jeg ikke har haft den mellem hænderne?

  • Vi stræber efter at lave dyner og puder, der er i højeste klasse, og efter kort tids brug må mange af vores kunder konstatere, at de har gjort årtiets bedste køb. Vi giver ikke op, før du er tilfreds. Skulle du blive skuffet – eller bare fortryde – så har du bytte- og returrettigheder, som du ikke skal tøve med at benytte dig af.

Hvordan ser Nortex på dyrevelfærd?

  • Vi tager dyrevelfærd meget alvorligt og bruger udelukkende dun fra slagtede europæiske dyr, der i forvejen bruges i fødevareindustrien.
  • I produktionen af edderdun tager man en del af de dun, edderfuglen efterlader, efter ungerne (og forældrene) har forladt reden. Dunene har edderfuglene selv plukket, og de vender meget gerne tilbage, når næste kuld unger er på vej.

Kan jeg selv bestemme hvor meget, der skal i mine dyner og puder?

  • Den sunde fornuft sætter grænsen, men vi går langt for at lave en dyne eller pude specielt til dig. Vi har defineret nogle velovervejede ’standardprodukter’, men du må meget gerne ringe eller skrive – så skal vi nok fylde lidt mere eller mindre i efter dine ønsker.

Vi forbytter tit vores dyner – findes der en løsning på det?

  • Ja da. Når du bestiller, kan du skive en kommentar til os, hvis du vil have skrevet navn i ét eller flere af produkterne. Hvis det fx er en fødselsdagsgave, kan du skrive fødselarens navn. Så sørger vi for at teksten kommer med på den fine label/vaskeanvisning. Denne lille tilpasning påvirker ikke dine rettigheder til returnering, garanti og lignende. Denne service er gratis.

Koster det ikke kassen at købe danskproducerede dyner og puder i høj kvalitet?

  • Det koster altid lidt mere at lave gode produkter, men vi springer jo et mellemled over, idet vi ikke har et forhandlernet, som normalt ville være fordyrende.

Kan man se produkterne i min by?

  • Vi har ikke et landsdækkende forhandlernet, men kommer du forbi Havnegade 21 i Odense, viser vi gerne produkterne frem. Du er også velkommen til at bestille. Hvis vores produkter alligevel ikke falder i din smag, lover vi at håndtere din returnering straks efter modtagelse.

Kan mine gamle dun genbruges, og kan jeg få fyldt lidt ekstra dun i den gamle dyne?

  • Det kan vi desværre ikke hjælpe med. Som en service tilbyder vi at fylde ekstra i din nye dyne inden for de første 30 dage (hvis det er praktisk muligt). Decideret ’gamle’ dyner ønsker vi ikke at tage ind i vores produktion.

Pakker Nortex ind i gavepapir?

  • Vi pakker ikke ind, men alle vores dyner leveres i en taske med en gennemsigtig rude i siden. Hvis du lægger et stykke gavepapir bag ruden og lyner til igen, vil du få en rigtig flot gaveindpakning.

 

100% dun – hvad betyder det?

  • Dun sorteres ved brug af luft i en 6 meter høj silo. Man pumper luft ind nederst i kammeret, så dun og fjer svæver opad. Og det er så de dun, der lander på øverste hylde – ja, det er dun fra øverste hylde, man kalder 100%. Ren dun er perfekt til dyner, der skal være lette, luftige og dejlig varme. Man kan godt lave en rigtig god hovedpude med en lille mængde umærkelige småfjer i – vi holder os til en kvalitet til hovedpuder, der ligger mellem 60% og 100%.
  • For dyner går vi altid over 90% – de fleste af vores dyner er lavet med 100% ren dun. Det er en så høj kvalitet, at man faktisk kan mærke det.

Kan mit normale hovedpudebetræk passe til den ergonomiske Gyrst pude?

  • Ja, det kan det. Den ‘kvadratiske’ Gyrst pude måler 60×60 cm og passer dermed perfekt til dit standardbetræk. Den asymmetriske model, der hedder ‘Gyrst International’ måler 60×40 cm. Her folder du ca. 20 cm af betrækket ind under puden. Det ser rigtigt ud og fungerer godt i det daglige. Det skal nævnes, at vi til ‘International’ medleverer et ekstra hovedpudebetræk i satin med 100% pasform.

Jeg skal bytte om mellem sommerdyne og vinterdyne. Hvordan opbevarer jeg den dyne, der ikke er i brug?

  • Vi leverer alle vores dyner i en praktisk taske, som er velegnet til opbevaring. Du skal være forsigtig med at lægge dyner på loftet eller andre steder, hvor der kan være meget fugtigt. Find et sted, hvor der er tørt og gerne med lidt varme på.

Hvordan vedligeholder jeg min dyne?

  • Sørg for god udluftning af soverummet, og vær sikker på, at dynen får lov til at ’dampe af’ hver morgen. Alle vores dyner og puder kan vaskes ved op til 60 grader. Du kan læse mere om vedligeholdelse her

Hvor længe kan jeg regne med, at min dyne vil holde?

  • En dyne skulle normalt kunne holde i mindst 5 år. I mange tilfælde holder den også en del længere. Det er yderst forskelligt, hvor meget man ’slider’ på sin dyne, og det er ikke muligt at fastsætte en maksimal levetid. Vask slider på dyner og puder, men det er samtidig også dejligt med en helt nyvasket dyne ♥

Hvilke betalingskort modtager shoppen?

  • Vi modtager VISA/Dankort, VISA/VISA Elektron, MasterCard og Maestro. Du kan også betale med MobilePay eller foretage en bankoverførsel (til konto 3574 0007754256 i Danske Bank). Du kan også vente med at betale, til du afhenter dine nye dyner og puder i vores butik, Havnegade 21 i Odense. 

Hvornår bliver købsbeløbet hævet på min konto?

  • Vi anmoder tidligst om hævning på din konto umiddelbart efter, at dine varer fysisk bliver sendt herfra. Hvis vi, helt undtagelsesvis, må dellevere, hæver vi kun den andel af ordren, som vi har sendt. På solskinsdage, eller når chefen har fødselsdag, kan vi godt finde på at vente lidt med at hæve beløbet.

Hvordan bliver mine varer leveret?

  • Vi sender med GLS, og du kan selv bestemme, om du vil have leveret i en GLS PakkeShop, eller om vi skal sende direkte til din adresse. Du kan også få pakken leveret til din arbejdsplads – det er ofte en meget smidig metode, da GLS kan være ret sikre på, at der er nogen til at tage imod.

Hvornår får jeg mine varer?

  • Vi har en del varer på lager, men vi er ikke flove over at indrømme, at vi hellere vil fremstille direkte efter din ordre. Vi plejer at love afsendelse herfra på 1-3 arbejdsdage. Under normale omstændigheder vil selve transporten kunne klares fra ’hverdag’ til ’hverdag’. Hvis noget ser ud til at trække ud, informerer vi dig.

Jeg modtager ikke en ordrebekræftelse på mail – hvad kan årsagen være?

  • Vores mail kan have fået en krank skæbne i dit mailfilter. Prøv at se efter i mapper, der hedder ’Uønsket mail’, ’Spam’ eller lignende. Hvis du ikke kan finde vores mail, er du velkommen til at kontakte os.

Der er tale om en julegave – kan den byttes?

  • Vi bytter eller giver pengene retur 14 dage ind i det nye år. Vores dyner og puder er forseglede, og hvis plomberingen ikke brydes, er der ingen problemer med at returnere eller bytte efter jul.

Hvornår er det sidste chance for at bestille, hvis pakken skal ligge under juletræet i år?

  • Du kan bestille til og med torsdag den 19. december, hvis du skal have pakken under juletræet i år (forbehold for udsolgte varer i de hektiske dage op til jul – ring, hvis du vil være helt sikker på levering).

Pakker I dyner og puder ind i fint gavepapir?

  • Vi pakker ikke ind, men vores dyner og ergonomiske hovedpuder leveres i en fiks taske med en gennemsigtig rude på den ene side. Her kan du indsætte dit foretrukne gavepapir. Ellers er der ingen vej uden om den helt store gaveindpakning.

Åbningstider i sommerferien

  • Vi har ferie i ugerne 29, 30 og 31. Hvis du sender os en besked, skal vi nok prøve at give dig et svar – også i ferieperioden. Vælg ‘Kontakt’ i menuen, så får vi hurtigt din besked.